با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ سوالات متن درس 18 مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی
زیارت عاشورا

سوالات متن درس 18 مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

1 .  آیه ی 97 سوره ی انعام به کدام نعمت خداوندی اشاره می کند ؟ دریا " و خداوند دریا را برای استفاده ی شما قرار داده."

2 .  چرا به منطقه ی خلیج فارس >>  انبار نفت جهان  می گویند ؟ زیرا منابع نفت و گاز در این منطقه بسیار زیاد است.

 3 . نفت وگاز در خلیج فارس از کدام قسمت ها استخراج می شود ؟ از کف خلیج فارس در ناحیه ی کم عمق نزدیک به ساحل.

 4 . نفت کشور های نفت خیز منطقه ی خلیج فارس چگونه به کشور های جهان منتقل می شود ؟ همه روزه نفت کش های عظیمی از خلیج فارس و تنگه ی هرمز عبور می کنند ونفت را انتقال می دهند.

5 .  علاوه بر خلیج فارس در کدام دریا های اطراف ایران نفت وگاز وجود دارد؟این منابع توسط چه کسانی استخراج می شود؟دریای خزر _ کشور های اطراف این دریا به کشف واستخراج از آن مشغول هستند .

6 .  دردریاهای ایران چند نوع ماهی زندگی می کنند وچه فوایدی دارند ؟ صدها نوع ماهی زندگی می کنند و هر یک ارزش غذایی وطعم خاصی دارند وبعضی هم زینتی هستند.

7 .  به کدام ماده ی غذایی دریایی ) مروارید سیاه)  گفته می شود ؟ خاویار یا تخم ماهیان خاویاری دریای خزر به مروارید سیاه مشهور واز گران ترین غذا های جهان است.

8 .  چرا صید ماهی در دریای خزر از اوایل بهار تا اوایل پاییز ممنوع است ؟ زیرا این ایام زمان تخم ریزی ماهیان در این دریا است.

9 .  ماهی گیری در دریای ایران چگونه صورت می گیرد ؟ برای ماهیگیری در آب های اطراف سواحل از کشتی ها و لنج های کوچک استفاده می شود اما صیادان برای ماهیگیری در آب های عمیق به کشتی های مجهز نیاز دارند که دارای لوازم پیش رفته ی ماهیگیری و سرد خانه هستند.

10 .  چرا کشتی وکامیون های حمل ماهی باید یخچال و سرد خانه داشته باشند ؟ برای این که این ماده ی با ارزش غذایی فاسد نشود.

11 .  چند نوع ماهی خوراکی که از دریای خزر صید می شوند نام ببرید ؟ ماهی کولی ، ماهی سفید ، سوف ، کپور ، کفال ، کیلکا ، تاس ماهی ، دراکول ، فیل ماهی ، اوزون برون و....

12 .  چند نوع ماهی از آبزیان خوراکی خلیج فارس و دریای عمان را نا م ببرید . ماهی سرخو _ سنگسر _ حلوا _ قباد _ شورید ه  _ زبیده و میگو.

13 .  طرز تهیه ی کنسرو ماهی در کار خانه های کنسروسازی را توضیح دهید . ماهی ها را پس از صید با کامیون های یخچال دار به کار خانه حمل می کنند.در آن جا ماهی رابه قطعات بزرگ برش می دهند و در دیگ های مخصوص می ریزند تا در مدت معینی بپزد بعد با دستگاه خودکار تکه های پخته شده را درون قوطی می ریزند و نمک وروغن به آن اضافه می کنند . هوای قوطی ها نیز خارج می شوند تا فاسد نشوند.

14 .  در شهرهای بندری مردم بیشتر به چه شغل هایی مشغولند ؟ در شهر های بندری علاوه بر ماهیگیری عده ای از مرد م به بارگیری و باراندازی کالای کشتی ها مشغولند . دراین مناطق انبار هایی نیز برای نگهداری کالا ها بوجود آورده است که برخی از مردم به انبارداری  مشغولند .

15 .  کارخانه های کشتی سازی و لنج سازی در اطراف کدام شهرهای ایران قرار دارند؟ چند نمونه مثال بزنید . در اطراف بندرعباس بوشهر و چابهار در جنوب و نکا در سواحل دریای خزر.

16 .  دریا چه نقشی در توسعه ی گردشگری در ایران دارد؟ همه ساله عده ی زیادی از مردم کشور ما برای تفریح و گذراندن تعطیلات تابستان به سواحل شمالی ایران سفر می کنند . سواحل زیبای جنوبی ایران و جزایر قشم کیش و بندر عباس و چابهار نیز برای گردشگری در فصل زمستان مناسب هستند و مسافرت از دریاها بناهای تاریخی وبازارهای این نواحی دیدن می کنند .

17 .  چند نوع از موجودات باارزش دریایی که در خلیج فارس ودریای عمان زندگی می کنند را نام ببرید.   ماهی های تزیینی مرجانها صدف ها لاک پشت های کم یاب و پستاندارانی چون نهنگ ها  و دلفین ها .

18 .  وظیفه ی ما در مقابل استفاده های فراوانی که از دریا می کنیم چیست ؟ این است که به دریا آسیب نرسانیم  و از آن وموجودات با ارزشش حفاظت کنیم .

 19 . یکی از مهمترین دلایل اهمیت خلیج فارس وجود منابع سرشار  ...........و  .........است . نفت _ گاز

20 .  در ایران علاوه بر خلیج فارس دریای........ . نیز دارای منابع نفت و گاز است.  خزر

21 .   بزرگترین منبع ماهیان خاویاری در جهان ....... است.  دریای خزر   

22 .  از آبزیان مهم دریای جنوب .......است که با نزدیک شدن به ماه مهر ماهیگیران جنوب خود را  برای صید آن آماده می کنند . میگو

23 .   بخشی از ماهی های خوراکی صید شده به کارخانه های ........منتقل می شوند. کنسرو سازی

 24 . از بین منابع غذایی دریایی ایران همه ساله مقدار زیادی ......و ......به کشورهای دیگر صادر می کند. میگو و خاویار

 25 . از بزرگترین زیست گاههای موجودات دریایی ....... و ........ هستند. خلیج فارس و دریای عمان

 26 . دریای خزر محل زندگی ...... و ....... است. ماهیانپرندگان مهاجر

 



با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 6 ارديبهشت 1394برچسب:, | 15:39 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |